Betaalbaar je auto opladen? Met enige inspanning is het mogelijk!
Elektrisch rijden is de toekomst en steeds meer mensen stappen over op deze duurzame manier van vervoer. Het opladen van de auto is daarbij van essentieel belang en kan een grote kostenpost zijn. Het valt op dat de kosten van het opladen sterk kunnen verschillen tussen aanbieders in Nederland.
Vergelijkbare palen kosten tussen de 17 en 40 euro om een accu vol te gooien. De prijs is afhankelijk van de plek, paal en pas.
Weten wat je betaalt
Hoe kom je er achter hoeveel je betaalt per oplaadsessie?
Oplossing voor de e-rijder nu:
- Check de palen in de buurt van werk en huis met meerdere passen;
- Check je factuur of app
- Maak een spreadsheet van de laadkosten en vergelijk de prijzen.
Voordelige prijzen
De plek van de laadpaal maakt uit. De voordelige paalprijs in de provincies Gelderland en Overijssel is iets boven de 30 cent. In Rotterdam kun je ook goedkoop opladen, 31 cent per kilowattuur. In Amsterdam betaal je maar liefst 68 cent.
Het type laadpas maakt ook uit. Een laadpas heeft een abonnement of een starttarief per laadsessie van een aantal cent met daar bovenop het tarief van het opladen van je auto. Met een pas betaal je per 100 kilowattuur aan elektriciteit ongeveer 40 euro en bij sommige passen ruim 10 euro extra. Terwijl een dure pas weer voordeliger kan zijn in de laadstad Utrecht (Bron Volkskrant).
Rijden naar de oplader langs de weg is een optie om goedkoper uit te zijn. Thuisladen is vaak duur vanwege het prijsplafond van 40 cent tot 2900 kilowattuur. De toezichthouder ACM (Autoriteit Consument&Markt) verplicht uitbaters van laadpalen en -passen de stroomprijzen te vermelden. Echter de websites kunnen transparanter, omdat het vaak lastig te vinden is. Het is even puzzelen waar de prijs het goedkoopste is om de auto op te laden.
Oplossing voor meer transparantie kosten e-rijder:
- Elke laadpaal een QR-code waar de prijs per laadpaal direct zichtbaar is.
- Gratis app met vergelijking van de tarieven.
- Een laadpaal aan de straat met dynamische stroomprijzen en laden van de auto in de nacht als de prijzen laag zijn. Hiermee ontlasten we het netwerk.
- Een verplichte meldplicht voor aanbieders om hun tarieven te melden aan een centrale instantie.
- De implementatie van een standaardtarief voor het opladen van elektrische auto’s, vergelijkbaar met de benzineprijs, waardoor er meer duidelijkheid en transparantie komt in de kosten voor het opladen.
- De ontwikkeling van een “vrij oplaadnetwerk” dat zorgt voor meer keuzevrijheid en flexibiliteit voor gebruikers, zonder de noodzaak om vast te zitten aan één specifieke aanbieder. Dit kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door het opzetten van een openbare infrastructuur, waarbij verschillende aanbieders concurreren op basis van prijs en kwaliteit.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur & Waterstaat vertelt bij het TV-programma Radar dat ze is blij met de ontwikkeling in de markt: binnen enkele maanden wordt een gratis app gelanceerd om tarieven van laadpassen met elkaar te vergelijken (Bron Radar).