Benzineprijzen Stijgen: Oorzaken en Diesel Stabiliteit Explained
De adviesprijs van benzine is na maanden van dalingen weer boven de twee euro uitgekomen. Energiedeskundigen verwachten dat de prijs niet snel zal dalen en waarschijnlijk zelfs verder zal stijgen. Dit komt niet alleen door het verduurzamingsplan van minister Jetten. In dit artikel bespreken we hoe dit zit en waarom de prijs van diesel nu wel op een stabiel niveau blijft.
1. Olieprijs
Een belangrijke oorzaak van de hogere prijzen aan de pomp is de gestegen prijs van ruwe olie, volgens energie-expert Lucia van Geuns (Den Haag Centrum voor Strategische Studies). Begin deze maand besloten olie-exporterende landen minder olie op te pompen, wat resulteerde in een prijsstijging van ongeveer 6 dollar per vat, zegt Jilles van den Beukel, ook verbonden aan het Den Haag Centrum voor Strategische Studies.
De huidige prijs van een vat olie schommelt rond de 87 dollar en er is sprake van een opwaartse spiraal. Van den Beukel geeft aan dat ze rekening houden met een bandbreedte: “De prijs zou iets kunnen zakken naar 70 dollar, maar later dit jaar ook doorstijgen naar meer dan 100 dollar per vat.” Diesel blijft daarentegen relatief goedkoop.
2. Vraag en aanbod
De olieprijs hangt nauw samen met economische ontwikkelingen: als consumenten en bedrijven op volle toeren draaien, leidt dit tot een hoge vraag naar olie. “Dat drijft ook de prijs op”, zegt Rico Luman, transport- en logistiek-econoom van ING. Hij verwacht dat de vraag dit jaar alleen maar zal toenemen, onder meer door aangepast covidbeleid in China en het uitblijven van recessies in Europa.
Tegelijkertijd komt er door het OPEC-besluit ruim 1 miljoen minder olievaten per dag op de markt. Van Geuns stelt dat er weinig alternatieven zijn: “Amerika zou meer schalieolie kunnen oppompen, maar een gebrek aan investeringen zorgt voor niet zo veel extra’s.” Dit leidt tot een verminderd aanbod en toenemende krapte op de internationale oliemarkt.
3. Kostenstijgingen in de keten
Naast de gestegen olieprijs zijn ook kosten van raffinage, transport en personeel toegenomen, aldus Lucia van Geuns. “Er zit inflatie in de hele keten. Dat drijft de prijs ook op.” Stakingen bij Franse raffinaderijen hebben bijvoorbeeld geleid tot hogere benzineprijzen in Frankrijk dan in Nederland.
Luman merkt daarnaast op dat tarieven voor het zeetransport van olie sterk zijn gestegen doordat tankers nu langere afstanden moeten afleggen om hier te komen. Bovendien wordt er weinig geïnvesteerd in tankers vanwege de verwachte afname in vraag naar olie in de toekomst.
4. Belasting(verlaging)
In Nederland bestaat de prijs van brandstof voor ongeveer de helft uit belastingen. Om consumenten tegemoet te komen, heeft het kabinet deze belasting tijdelijk verlaagd. Vanaf 1 juli wordt die belastingverlaging stapsgewijs teruggedraaid, laat een woordvoerder van het ministerie van Financiën weten.
“Nu scheelt dit nog 17 eurocent op benzine”, zegt Luman. “Dus dat komt er weer bij. Tegelijkertijd is alles duurder geworden.” Terugkeren naar de prijzen van voor de oorlog lijkt niet realistisch, ook niet in de supermarkt.
Het is duidelijk dat door al deze factoren de prijsstijging zich voortzet. To
Bron: https://nos.nl/l/2472353